Wielkanocne zabawy w Filii nr 2

W okresie przedświątecznym Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej zorganizowała dla dzieci zajęcia ?Wielkanocne zabawy?. Pierwszą z nich było ?Wielkanocne TAK-NIE?. Przed dziećmi położono napisy ?Na Wielkanoc? oraz ?Tak?, ?Nie?. Następnie pokazano dzieciom ilustracje przedstawiające różne zwyczaje świąteczne: robienie babek i mazurków, malowanie jajek, przygotowywanie święconki, święcenie pokarmów, lany poniedziałek, robienie palmy wielkanocnej, łamanie się opłatkiem, znicze, ubieranie choinki. Zadaniem dzieci było poprawne ułożenie ilustracji, czy dany zwyczaj jest związany ze Świętami Wielkanocnymi czy też nie.

Dzieci zostały zapoznane z wierszami Danuty Ludwiczak ?Wielkanoc? oraz Ewy Skarżyńskiej ?Wielkanocny stół?. Poznały również symbolikę potraw umieszczanych w koszyczku wielkanocnym. Dowiedziały się, iż serwetka powinna być biała, gdyż biały kolor jest symbolem odnowy, czystości, niewinności oraz oznacza zwycięstwo dobra nad złem i śmiercią; chleb jest symbolem chleba żywego, który zstąpił z nieba, według wierzeń ludowych ma on właściwości magiczne, oczyszczające i życiodajne. Baranek to symbol Chrystusa Zmartwychwstałego zaś jajka ? jeden z ważniejszych symboli Świąt Wielkiejnocy, to praźródło odradzającego się życia, jest znakiem płodności, radości, siły i zdrowia. Leczniczą moc przypisuje się chrzanowi a sól, pieprz ? to odpowiednik biblijnych, gorzkich ziół chroniących pokarmy przed zepsuciem.

Kolejnym zadaniem były ?Zagadki Pana Zajączka?. Dzieci odpowiadały na pytania typu- ?Może być migdałowa, piaskowa, lukrowana z rodzynkami, a każda zapachem kusi.? czy ?Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje.?

Dzieci wzięły również udział w inscenizacji ?Bajeczki na Wielkanoc?. Pięcioro dzieci zostało przebranych za jajko w paski, jajko w gwiazdki, jajko w kurkę złotą, zajączka oraz baranka. Tak przebrane zagrały w przedstawieniu, pozostałe dzieci były widownią. Aktorów, jak w prawdziwym teatrze, nagrodzono brawami.

Z wielkim entuzjazmem dzieci wzięły udział w zabawie ?Taniec z jajkami?. Każde dziecko otrzymało tekturową pisankę, którą położyło na podłodze. Gdy grała muzyka ? dzieci poruszały się pomiędzy pisankami, zaś gdy muzyka przestała grać, zadaniem dzieci było stanąć na pisance. Dziecko, które nie stało na jajku nie brało udziału w następnej rundzie. W ten sposób wybrano ?Pisankowego Mistrza?.

Wiele radości sprawiła dzieciom zabawa zręcznościowa polegająca na przenoszeniu piłeczek pingpongowych imitujących jajka, z żółtego talerzyka na talerzyk niebieski chińskimi pałeczkami. Dzieci musiały wykazać się dużą sprawnością manualną. Na zakończenie zajęć już tradycyjnie maluchy spotkały się z krokodylkiem, który wskazał najgrzeczniejsze z nich.

{phocagallery view=category|categoryid=194|limitstart=0|limitcount=0|detail=8|displaydetail=0}